torstai 21. heinäkuuta 2016

Miksi en pidä gay pridesta, osa 2

Edellinen kirjoitukseni Miksi en pidä gay pridesta on saanut todella paljon huomiota ja sitä on jaettu ympäri ja ämpäri nettiä. Sitä on kommentoitu ja kritisoitu hyvin paljon, mutta harmillisesti valtaosa kaikista kommenteista on tämän blogin ulkopuolella jossakin ihan muualla. Vain pieni joukko porukkaa eksyi tänne asti kommentoimaan, mutta niistä saatte esimakua siitä, että millaisen vastaanoton kirjoitukseni on saanut.

Saamani kommentit voidaan pääasiallisesti tiivistää seuraavasti:
  1. Miksi sun persettä kutittaa, että joku haluaa tehdä asiaa x?
  2. Onko sun mielestä sambakarnevaalitkin pervoilua? Entä mites kesäisin paidattomina tallustelevat miehet? Vihaatko niitäkin?
  3. Helsinki Prideilla oli 30 000 tuhatta tyyppiä ja montako oli tissit paljaana? Kymmenen? Mikä sun ongelmasi on?
  4. Miksi olet näiden kymmenen ihmisen perusteella valmis leimaamaan kaikki kulkueessa olleet ihmiset pervoilijoiksi?
  5. Miksi haluat pakottaa kaikki muut elämään omien siveyssääntöjesi mukaan ja niinkuin sinä haluat?
  6. On se nyt niin hirveetä, kun me kerran vuodessa halutaan vähän irroitella, kun kuitenkin muu osa vuodesta eletään yhtä harmaasti kuin muutkin.
  7. Ai sun mielestä on täysin oikeutettua vetää turpaan homoja?

Okei. Kirjoitukseni perimmäinen pointti on mennyt porukalta aivan täysin ohi.

En kritisoinut ensisijaisesti ihmisten pukeutumista tai pukeutumisen puutetta. En kritisoinut värikkäitä asuja ja karnevaalimeininkiä sinänsä. En kritisoinut edes BDSM:ää itseään. Kuten kirjoitin jo alkuperäisessä tekstissä: ”Asiahan olisi aivan toisin, jos gay pride -tapahtumat olisivat ihan rehellisesti erikoisuudentavoittelijoiden pervokarnevaalit, sillä karnevaalithan muuten ovat ihan jees.”
Tekstini ei myöskään käsittele pelkästään Helsinki Pride -tapahtumaa tai minkään muunkaan yksittäisen paikan pride-tapahtumaa. Käsittelen gay pridea maailmanlaajuisena ilmiönä ja minkälaisia ilmiöitä gay prideen kansainvälisesti liittyy.

Olen henkilökohtaisesti suuri erikoisten asujen ystävä ja olen harrastanut kaikennäköisiä erikoisia asuja yli 15 vuotta, rakennellut niitä itsekin, tehnyt niitä tilaustöinä muille, pukenut niitä päälleni ja esiintynyt niissä Suomessa ja ulkomailla, myös julkisilla paikoilla. Olen myös BDSM-harrastaja. Olen kaikkea muuta kuin sellainen ihminen, joka paheksuu vähänkin arkisesta poikkeavia asioita ja haluaa kaikkien pukeutuvan yhtäläisiin harmaisiin säkkeihin.

Mitä minä sitten kritisoin? Totesin sen selvästi jo alkuperäisessä tekstissä:
”No jos jollakulla ei ollut homoja kohtaan ennakkoluuloja, niin prideilla käynnin jälkeen ainakin on.”
”Asiahan olisi aivan toisin, jos gay pride -tapahtumat olisivat ihan rehellisesti erikoisuudentavoittelijoiden pervokarnevaalit, sillä karnevaalithan muuten ovat ihan jees --- Mutta kun ne eivät ole. Tapahtuman takaa löytyy niin paljon muutakin. Pride liittyy kiinteästi ei-heteroiden ja ei-cissukupuolisten ihmisoikeuskysymyksiin.”
”Kaikki ymmärtävät, miksi BDSM-bileet järkätään suljettujen ovien takana, mutta kun on homoista kyse, niin porukalta katoaa yhtäkkiä suhteellisuudentaju. Jos et katso tätä menoa kovin hyvällä, niin olet samantien homofoobikko ja rakkaudenvihaaja ja vastustat ihmisoikeuksia jne jne.”
”Homokulttuuri on aivan ahterista. Pelkkää pervoilua on se.”

Eli summa summarum: Minä kritisoin sitä, että mitä gay pride yrittää viestittää ja millä keinoilla.

Otin lähtökohdaksi sen, että mitä gay pridella yleisesti ottaen tarkoitetaan. Gay pride (tai LGBT pride) tarkoittaa sananmukaisesti ylpeyttä omasta seksuaalisesta suuntautumisesta tai sukupuoli-identiteetistä. Pride -tapahtumien tarkoituksena on juhlistaa seksuaalisuuden ja sukupuoli-identiteettien monimuotoisuutta sekä ei-heteroiden ja ei-cissukupuolisten ihmisoikeuksia. Gay priden sanoma on, että kaikkien pitää saada olla juuri sellaisia kuin ovat, ja juuri tätä pride-tapahtumat juhlistavat.

Toiseksi lähtökohdaksi otin HeSetan sivuilta löytyvän kuvauksen ”HeSeta pyrkii kitkemään erilaisiin seksuaalisiin suuntautumisiin, sukupuoli-identiteetteihin ja sukupuolen ilmaisuihin kohdistuvia ennakkoluuloja.”

Näin kuvailtuna gay pride on täysin asiallinen. Tässä ei kuitenkaan ollut kaikki. Gay pride ei ole vain konkreettinen festarityylinen tapahtuma tai karnevaalikulkue, vaan se on myös tietynlainen mielentila, ideologia ja alakulttuuri, johon liittyy tietynlaisia lieveilmiöitä.

Minkälaisia nämä lieveilmiöt ovat?

Eräs näkyvä ilmiö on juurikin tämä karnevaalihenkisyys eli gay pride on jotakin värikästä ja visuaalisesti näyttävää. Pride-tapahtumat ovat pukeutumistapahtumia ja niille on sallittua, jopa toivottavaa, pukeutua minkälaisiin erikoisiin virityksiin tahansa tai olla pukeutumatta ollenkaan (=olla lähes alasti). On totta, että valtaosa pride-tapahtumien osanottajista on pukeutunut täysin arkisesti. Erikoisesti pukeutuminen on kuitenkin kiinteä osa pride-tapahtumia ja jokaisessa vähänkään isommassa pride-tapahtumassa on joukossa erikoisesti pukeutuneita tyyppejä. Moni alkaa suunnitella pride-tapahtuman asuaan jo kauan ennen itse tapahtumaa. Pride-asu voi olla erikoiset hiukset tai näyttävät meikit, mutta se voi myös olla näyttävä karnevaali-, cosplay-, alternativemuoti- tai naamiaisasu. Tai BDSM-asu.

Minulle on kommentoitu mm. että ”pride voi tarkoittaa eri ihmisille eri asioita, joillekuille se on lateksiasuihin pukeutumista, mutta eipä se minua haittaa mitenkään”. Vaikka valtaosa priden osanottajista on ihan arkisen näköisiä, niin he eivät paheksu näitä puolialasti olevia, fetissikuteissa kulkevia tai muissa oudoissa asuissa olevia. Prideilla on kollektiivisesti hyväksyttävää hillua millaisissa vetimissä tahansa. Se, että montako erikoisesti pukeutunutta tyyppiä prideilla on per jokainen arkisesti pukeutunut tyyppi, on irrelevanttia.

Pride-tapahtumien luonteesta saa hyvän kuvan katsomalla Youtubesta videokuvaa eripuolilla maailmaa järjestetyistä tapahtumista. Alla videokuvaa Helsingin heinäkuun alussa järjestetystä pridesta. Yleiskuva ei ole kauhean ihmeellinen, mutta joukossa kyllä on kaikenlaista jengiä.


Tässä videokuvaa Lontoon gay pride-kulkueesta kesäkuulta 2016. Tässä näkyy paljon kaikenlaisesti pukeutunutta porukkaa ja olen nähnyt juuri tällaista myös Suomen pride-tapahtumissa. Nämä tällaiset eivät ole mitään ihmeellisyyksiä prideilla. Sitä vaan en kykene tässä harmikseni todistamaan, sillä näkemäni kuvat ovat tuttujeni yksityisillä Facebook-sivuilla tai suljetuilla foorumeilla.


Gay pride on myös armotonta bailaamista ja mekkalointia, kuten videolta näkyy. Kokeile tätä vaikka menemällä johonkin homoporukkaan ja huuda ”gay pride!” Millaisen reaktion saat?

Vielä yksi lieveilmiö on ympäröivän yhteiskunnan tahallinen ärsyttäminen. Minulle on tultu kommentoimaan, että pride-tapahtumien ideana on juurikin ”norminpurkutalkoot” ja ”jos joku konservatiivi pöyristyy meidän puuhista, niin hyvä vaan”. Tässä kohtaa astumme jo kokonaan pois homojen ja transsukupuolisten ihmisoikeuksien tai hyväksynnän alueelta ja siirrymme kritisoimaan ympäröivän yhteiskunnan sukupuolirooleja, seksuaalimoraalia, perhearvoja ja uskonnollisia arvoja. Pride ei edes tee sitä kauhean asiallisella tavalla, vaan se tapahtuu juurikin erilaisen teatterin, tahallisen provoamisen ja satiirin avulla. Täten gay pride on myös poliittinen ideologia ja sellaisena nimenomaan ns. suvaitsevaiston jatke.

Tällä videolla myöskin puhutaan siitä, miten gay pride linkittyy vegaaniuteen. Tässä mennään jo aika kauas homojen ihmisoikeuksista.

Gay pride-tapahtumia markkinoidaan koko perheen tapahtumana. Kuitenkin kaiken kuva- ja videomateriaalin perusteella on ilmiselvää, että ainakaan pride-kulkueet eivät ole lapsille sopivia paikkoja. Pride-kulkueet ovat korostetun seksuaalisävytteisiä ja siksi kutsuin niitä ”K-18 -vappuparaateiksi”. Kirjoitin alkuperäisessä tekstissäni: ”Kaikki ymmärtävät, miksi BDSM-bileet järkätään suljettujen ovien takana, mutta kun on homoista kyse, niin porukalta katoaa yhtäkkiä suhteellisuudentaju.” Seksi ja seksuaalisuus on yksityisasia, eikä ole fiksua käytöstä tuoda sitä esiin (=pervoilla) julkisella paikalla keskellä kirkasta päivää. Siinä on kyse muustakin kuin paidattomana olemisesta. Se on kokonaisvaltaista käyttäytymistä ja fetissisälän osalta myös pukeutumista. Kuten jo mainitsin yllä, tällainen käytös pride-tapahtumissa nauttii muiden pride-kävijöiden kollektiivista hyväksyntää, vaikka läheskään kaikki prideilla eivät näin käyttäydy. En tässä kritisoi BDSM:ää tai ”pervoilua” sinänsä, vaan minun mielestäni näille asioille on aikansa ja paikkansa. Se paikka ei ole julkinen paikka keskellä kirkasta päivää kokoperheen ihmisoikeustapahtuman yhteydessä. Ja mikä pahempaa, muut pride-kävijät eivät edes näe tässä ristiriitaa! Mitä tämä kertoo homokulttuurista?

Homokulttuuriin liittyen, YleWatch -blogissa mainitaan: ”Homojen alakulttuurissa on runsaasti piirteitä, jotka mahdollistuvat sillä tai ovat suoraa seurausta siitä, että seksisuhteista ei voi syntyä lapsia.” Täten koko homokulttuuriin liittyy tietynlainen vastuuttomuus ja lapsistapiittaamattomuus, mistä homot ovat käsittääkseni olleet kuuluisia koko historian ajan. Heterosuhteissa tällaiseen ei ole varaa ja sille on yksi syy: lapsi.

Olin aina siinä uskossa, että pride-tapahtumat yrittävät esittää valtaväestölle, että homot ja transsukupuoliset ovat ihan tavallisia ihmisiä. Kommenttien perusteella asia on juurikin päinvastoin: pride-tapahtumat viestittävät valtaväestölle, miten poikkeavia (eli ei-normaaleja) homot ja transsukupuoliset ovat valtaväestöön nähden. Eli ne siis aivan tarkoituksellisesti kaivavat kuoppaa LGBT-ihmisten ja valtaväestön välille.

Summa summarum: Gay pridessa on kyse helkutin paljon muustakin kuin itsensä ja toisten hyväksymisestä, ihmisoikeuksista tai rakkaudesta.
Gay pride ei ole vain karnevaali, kuten esimerkiksi sambakarnevaali. Gay priden perimmäinen ajatus on tehdä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä näkyväksi ja puolustaa heidän ihmisoikeuksiaan. Gay pride ei kuitenkaan ole vain ihmisoikeuksien puolustamista, vaan siihen liittyy kaikenlaisia muitakin piirteitä.

Vielä kertauksena: Minä kritisoin sitä, että mitä gay pride yrittää viestittää ja millä keinoilla. En kritisoi yksittäisiä ihmisiä tai yksittäisiä priden piirteitä, kuten pukeutumista.
Alkuperäisessä tekstissäni pointtini oli, että miksi valtaväestölle yritetään promota homojen ihmisoikeuksia seksuaalisävytteisen karnevaalin (=pervokarnevaalin) keinoin. Mutta kaikkien saamieni kommenttien jälkeen olen huomannut, että asia onkin vielä pahemmin. Gay priden tarkoitus onkin viestittää, että me olemme seksuaalivähemmistöt, me olemme erilaisia kuin te ja me olemme teidän arvomaailmaanne vastaan, hyväksykää meidät tai olette pahoja.

Tällaisen liikkeen kanssa minä en halua olla yhtään missään tekemisissä, enkä halua tällaista liikettä puolustamaan seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä. Minä itse kuulun SEKÄ seksuaali- ETTÄ sukupuolivähemmistöön, mutta en halua käydä sotaa valtaväestöä ja sen arvomaailmaa vastaan. En halua osallistua norminpurkutalkoisiin ja kiskoa perinteisiä perhearvoja nurin. En näe näistä mitään edes millään tavalla tarpeellisiksi. Homoilu ei ole tässä maassa kiellettyä, kuten ei ole transsukupuolisuuskaan. Homoilkaa tasan niin paljon kuin haluatte.

Alkuperäisessä tekstissäni totesin myöskin: ”Jos et katso tätä menoa (=gay pridea ja sen lieveilmiötä) kovin hyvällä, niin olet samantien homofoobikko ja rakkaudenvihaaja ja vastustat ihmisoikeuksia jne jne.”
Tämäkin väite on osoitettu todeksi jo monet kerrat. Olen monen sateenkaari-ihmisen silmissä yksiselitteisesti paha.

Vielä lopuksi:
Karnevaalit on jees. Homous on jees. Transsukupuolisuus on jees. Crossdressing on jees. Oudot asut on jees. Seksi on jees. BDSM on jees. Bileet on jees. En kritisoi niitä. Jos jäi epäselväksi, että mitä kritisoin, niin lue teksti uudestaan.
Prideilla on varmasti jees meininki. Ihan kivat bileethän siellä on ja hienoa fiilistä. Mutta kun se olisikin vain tätä.

4 kommenttia:

  1. Itsehän en missään Pride-tapahtumassa ole koskaan käynyt, että siinä suhteessa taas paha sanoa...

    "...Ja mikä pahempaa, muut pride-kävijät eivät edes näe tässä ristiriitaa! Mitä tämä kertoo homokulttuurista?"
    Tämä oli mielenkiintoinen.
    Koska tällä kait haetaan takaa, että homokulttuuri nähtäisiin jollain tietyllä tavalla? Hyväksyttäisiin jonain?

    Tiedän heteroihmisiä, jotka liputtavat Pridessä, tietämättä sateenkaarikulttuureista juurikaan mitään.
    Kait he elävät, ja ovat eläneet, niin turvallisesti jossain heteronormikuplassansa, että (jopa) se eksoottinen? pervo mitälienee, on lähinnä sitä jotain... homojen jotain. Jota voi käydä kerran vuodessa pällistelemässä, siitä sen enempää ahdistumatta.
    (Eli ovat siellä niin sanotusti hyvän (tai "hyvän") asialla, sen syvemmin aihetta tuntematta... Joutumatta sen kanssa tekemisiin, ajattelematta asiaa, jne.)

    Toinen totuus on, että joissain heteropiireissäkin ihanteet ja meno ovat enempi tai vähempi sitä samaa, kuin mitä sateenkaaripiireissäkin, paikoin. Puhumme siis näistä normienpurkutalkoista, kaikenlaisesta kokeilevasta… pintaliidosta, jne.
    Itselläni on tullut tätä omissa sosiaalisissa piireissäni vastaan (niin hetero- kuin ei-hetero-yhteyksissä), ja en voi sanoa tykkääväni. Siksi vastaava meno ja sen liputtaminen, yleisestikin, lähinnä ärsyttää.

    - K

    VastaaPoista
  2. Tiedän heteroihmisiä, jotka liputtavat Pridessä, tietämättä sateenkaarikulttuureista juurikaan mitään. 
    Kait he elävät, ja ovat eläneet, niin turvallisesti jossain heteronormikuplassansa, että (jopa) se eksoottinen? pervo mitälienee, on lähinnä sitä jotain... homojen jotain. Jota voi käydä kerran vuodessa pällistelemässä, siitä sen enempää ahdistumatta.


    Kiinnostava pointti.

    VastaaPoista
  3. Minulle osa ongelmaa on se, että itsessään täysin neutraalit symbolit ovat ajautuneet voimakkaita tunteita herättävien ryhmien tunnusmerkeiksi, joita ei voi enää käyttää, jollei halua leimautua kyseisen ryhmän edustajaksi tai kannattajaksi.

    Yksinkertaisin esimerkki lienee hakaristi. Hakaristihän on sellaisenaan yksinkertainen ja kaunis, mutta historian tapahtumat ovat johtaneet siihen, että hakaristiä ei voi käyttää ottamatta riskiä, että leimautuu natsien kannattajaksi.

    Sama on tapahtunut sateenkaarelle. Aiemmin ei ollut mikään ongelma käyttää sateenkaaren värejä jossakin raidoilla koristellussa tuotteessa. Nykyään pitää miettiä, tulkitaanko sateenkaariväritys kannanotoksi vai osataanko sitä pitää pelkkänä koristeena. Esimerkiksi leijoissa sateenkaariväritys on ollut varsin perinteinen, mutta nykyään se tulkitaan kannanotoksi, joka saattaa tuoda lennättäjän "iloksi" paikalle kaikenlaisia kommentoijia. Ongelma syntyy siitä, että osa sateenkaaren käyttäjistä tekee sen nimenomaan kannanottona ja merkkinä omasta ideologiastaan. Miettikää vaikkapa sateenkaarikioskia.

    Jos menisin perheeni kanssa uimarannalle ja iskisin maahan lipun tai pistäisin narun päähän vähän kauemmaksi näkyvän leijan näyttämään, missä oma joukko on, voisinko käyttää mitä tahansa kuviota tai väriyhdistelmää? En voisi. Pitäisi miettiä tarkkaan, miten lipun tai leijan värit ja kuviot tulkitaan.

    VastaaPoista
  4. On ihan ikei, jos et pidä Prideistä. On ihan okei, ellet halua olla mukana "homokulttuurissa" jonka kuvaat erikoisella tavalla yhdenmukaiseksi perhe- ja lapsikielteiseksi perversiksi touhuksi. Niinhän asia ei ole. Ravintolakulttuuri, gaykapakat ja ravintolat, ovat varsin monenlaisille ihmisille. Lähinnä nuorille, jotka bilettävät. Eikä meno nyt ole sen kummempaa kuin heterokapakoissakaan. Lapset eivät kuuluu ravintolaelämään, yöklubeille. Sehän on päivän selvää.

    Pride on hauska ja iloinen tapahtuma, ei mitään sen kummallisempaa tai vaarallisempaa. On ihan okei olla osallistumatta. Hyvää ja mukavaa elämää sinullekin! HS:ssä tänään tarina transihmisestä, oikein kiva juttu. Verrattuna sinun synkistelyysi...

    VastaaPoista

Kommenteissa on sallittua repiä asioita kappaleiksi, esittää kärkkäitä mielipiteitä, kysellä ns. tyhmiä tai hyvinkin henkilökohtaisia juttuja. Kommenteissa saa myös suuttua ja minusta saa olla sitä mieltä, että olen täysi kusipää. Kommenttiosastolla on kuitenkin kiellettyä heittäytyä alakoululaiseksi tai raivopäiseksi apinaksi. Tämä on asiablogi eli pidetään keskustelu asiallisena. Mikäli olet sitä mieltä, että olen täysi kusipää, niin sinulla tulee kommentissasi olla jotain muutakin sanottavaa. Huutelu ei hyödytä mitään muuta kuin huutelijan huutelun halua. Kommenteissa on lisäksi syytä välttää kiroilua ja muuta alatyylistä kielenkäyttöä ja turhaa provokaatiota. Siitä, että mikä on loppupeleissä asiallista ja mikä ei, päätän minä. Trollaajat ja perseilijät saavat matkalipun banaanisaarille.